Kuinka keksiä juonia larppiin

Tavallista tarinaa kerrottaessa otetaan yleensä yhden tai muutaman eri hahmon näkökulma. Larpissa tarina tai useampi pitää kuitenkin kertoa parinkymmenen tai jopa sadan eri hahmon näkökulmasta, ja jokaisen heistä tulisi olla oman tarinansa päähenkilö. Juonien tulisi olla mielenkiintoisia ja merkityksellisiä. Miten voi siis keksiä hyviä tarinoita ja juoni-ideoita?

Ensimmäinen ohjenuora on tehdä hahmoja, joita itsekin tekisi mieli pelata. Jos omasta mielestä hahmo on tylsä, niin se on todennäköisesti pelaajankin mielestä. Toki ihmisten mieltymykset ovat erilaisia, ja pelaajan toiveita on hyvä kuunnella.

Luovan olotilan saavuttaminen

Ideoimisen voi aloittaa vaikka saattamalla itsensä luovaan olotilaan. Kokeilemalla löytää itselleen sopivimmat tavat, tässä joitain keinoja:

  • Kaikkien ulkoisten häiriötekijöiden sulkeminen pois. Hankkiudu yksin johonkin rauhalliseen tilaan tai sulje ulkomaailma pois vaikka kuulokkeilla. Sulje Facebook ja halutessasi myös kännykkä.
  • Varaa tarpeeksi aikaa, niin että luovuutta eivät häiritse kiire tai lähestyvät deadlinet. Nuku, lepää, rentoudu ja anna ajatustesi vaellella vapaasti. Toisaalta joillain ihmisillä kiire voi myös edistää luovuutta, sillä silloin aivot täytyy laittaa oikeasti töihin.
  • Kävele luonnossa, katsele junan penkiltä ohi viliseviä maisemia tai kierrä ympyrää asunnossasi. Liike voi auttaa ajatuksiin syventymistä, sillä se estää levottomuutta.
  • Kuuntele tarinan tunnelmaan sopivaa musiikkia, joka virittää sinut oikeaan olotilaan.
  • Tyhjennä mieli kaikesta, joka ei liity aiheeseen, kuten arkipäivän huolista ja menoista. Meditoi, jos se auttaa.

Ideoiden kerääminen

  • Aivoriihi. Alkuvaiheessa ideoiden määrä on paljon tärkeämpää kuin laatu. Pyörittele päässäsi kaikkia hahmoon liittyviä tunnelmia, kohtauksia, skenaarioita, kaikkea mahdollista. Kirjoita sanoja ja ajatuksia lyhyesti muistiin koko ajan. Laita ylös kaikki, vaikka ideat vaikuttaisivatkin ihan huonoilta ja toimimattomilta. Tällöin annat aivoillesi mahdollisuuden työskennellä vapaasti. Jos tyrmäät tässä vaiheessa ideoita, asetat luovuudellesi vain rajoituksia.

    ”The best way to have a good idea is to have a lot of ideas.” –Linus Pauling

  • Arvo kaksi tai kolme satunnaista sanaa, esimerkiksi lempikirjastasi, sanakirjasta tai sanageneraattorilla. Generaattoreita löytyy netistä useita, tässä yksi käyttämäni: http://creativitygames.net/random-word-generator. Mieti, miten sanat voisi yhdistää hahmoon ja sen juoniin. Aluksi monet ideat voivat vaikuttaa aika hulluilta tai liian humoristisilta. Usein kuitenkin niistä hulluista ideoista voi saada aikaan jotain hienoa kun jaksaa hioa tarpeeksi. Sanojen ohittaminen on huijaamista, keksi jotain jokaiseen sanapariin liittyen.

    Lisää hyviä sanoihin liittyviä tekniikoita esittelee electro-LARP: http://www.electro-larp.com/819-writing-a-larp-boost-your-creativity

  • Google-kuvaruletti: laita kaksi tai kolme satunnaisesti valittua sanaa Googlen kuvahakuun. Keksi, miten löytyneet kuvat voisivat liittyä hahmoon.
  • Valitse satunnainen aforismi tai kaksi. Keksi juoni, jonka opetus tai kantava voima kyseinen aforismi on. Aforismeja löytyy tuhansia mm. aforismisivuistoilta (googlaa) ja kirjastojen mietekirjoista.
  • Valitse satunnainen laulu. Keksi, miten laulun sanoitukset voisivat liittyä hahmon elämään.
  • Tee suhdekartta pelin hahmoista. Kirjoita kaikkien hahmojen nimet paperille, ja ala piirrellä viivoja niiden välille. Piirrä tulevia, nykyisiä ja entisiä viha- ja rakkaussuhteita, sukulaissuhteita, ystäviä, riidoissa olevia ja niin edelleen. Voisitko piirtää viivan hyvinkin yllättävien hahmojen välille?
  • Tarkkaile ja salakuuntele tuntemattomia ihmisiä julkisilla paikoilla, kuten kulkuvälineissä ja ravintoloissa. Mikä ihmisiä huolettaa? Millaisia ajatuksia ja ongelmia heillä on? Millaisia ihmistyyppejä huomaat, millaisia tapoja, tyylejä ja luonteita? Mikä voisi olla kyseisen ihmisen suurin salaisuus? Siirrä nämä asiat hahmoihisi.
  • Ota ideoita elokuvista, tv-sarjoista ja kirjoista ja muokkaa ne omiin tarkoituksiisi sopiviksi. Yhdistä niihin jotain uutta, siirrä ne eri ympäristöön tai lisää niihin jokin yllättävä käänne. Ideoiden lainaaminen on täysin ok, kunhan ei väitä että keksi jutun kokonaan itse. Monesti viihdyttävät ideat syntyvät rakentamalla jotain uutta vanhan päälle.
  • Tee välillä jotain muuta ja kanna aina mukana pientä muistivihkoa. Usein ideat voivat iskeä yllättävissäkin tilanteissa. Jos miettii samaa asiaa koko ajan, käyttää koko ajan samaa aivojen osaa. Kun alkaa tehdä jotain ihan muuta, aktivoituvat aivoista eri osat, jolloin voikin yhtäkkiä tulla mieleen ratkaisu ongelmaan.

Ideoiden valikoiminen ja jatkokehittäminen

Idea syntyy hyvin harvoin valmiina ja kokonaisena, vaan ajatusta täytyy vähitellen työstää eteenpäin. Uusi idea syntyy usein yhdistämällä vanhoja asioita uudella tavalla.

  • Edellisen vaiheen jälkeen sinulla on iso kasa hajanaisia ideoita ja ajatuksia. Kokeile yhdistellä niitä eri tavoilla. Miten voisit yhdistää kaksi toisiinsa täysin liittymätöntä ideaa? Miten voisit sekoittaa toisiinsa liittyvät ideat uudella tavalla?
  • Jos sinusta tuntuu, että jokin idea ei toimi hahmossa tai larpissa, niin perustele myös, miksi ei. Olisiko jokin keino, jolla idean voisi saada toimimaan? Miten ideaa pitäisi muuttaa?
  • Tässä vaiheessa voit alkaa poimia ideoista suosikkisi, ja kehittää niitä eteenpäin. Mene aina välillä taaksepäin ja katso, voisiko huonommatkin ideat jotenkin hienosti yhdistää suosikki-ideaasi. Kaikkia ideoita ei kuitenkaan kannata käyttää, sillä siitä voisi tulla aikamoinen sekamelska.
  • Vastaa ideoita kehittäessäsi kysymyksiin kuka, mitä, milloin, missä, miksi ja miten. Saadaksesi näihin kysymyksiin vastauksen, voit palata ideoiden keräämistekniikoihin. Ensimmäisenä mieleen tullut vastaus on harvoin se mielenkiintoisin.
  • Puhu idearaakileesta jonkun muun kanssa. Yhdessä syntyy usein yli kaksi kertaa enemmän ideoita kuin yksin – toisen ajatukset synnyttävät sinussakin uusia ajatuksia. Yhdessä aivoriihetessä ei saa tyrmätä toisenkaan ajatuksia.
  • Jonkun muun kanssa keskustelu voi auttaa myös silloin, kun olet saanut jo muotoiltua idean. Keskustelukumppani voi olla vaikka toinen pelin kirjoittaja, kaveri joka ei ole tulossa larppiin tai hahmon pelaaja. Tämä voi auttaa hiomaan ideasta paremman ja ymmärrettävämmän. Palautteen saaminen auttaa myös tekemään juonia, jotka sopivat pelaajien makuun.

Millaiset ideointitavat toimivat sinulla parhaiten? Miten yleensä kehittelet juonia larppeihin?

About Elli O

Epel Larp ry puheenjohtaja.

Kategoriassa Ohjeet. Permalinkki.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.