Opas larppeihin ilmoittautumiseen

Tuntuuko, että peleihin on vaikea päästä, tai pääset kyllä, mutta saat sellaisia hahmoja, joista et oikein tykkää? Tässä kourallinen ohjeita ilmoittautumisten kirjoittamiseen. Olen itse pelinjohtajana lukenut useita satoja ilmoittautumisia sekä keskustellut aiheesta muiden kanssa, mutta tämä on silti vain yhden ihmisen näkökulma asiaan. Kaikki vinkit eivät päde kaikkiin peleihin ja toiset pelinjohtajat saattavat olla asioista eri mieltä tai valita eri perustein. Keskustelujen perusteella monet näistä ovat kuitenkin yleisiä kriteerejä.

Hylättävät ilmot

Jos peliin on ilmoittautunut enemmän pelaajia kuin mitä peliin mahtuu, nämä ilmot menevät usein ensimmäisenä hylättävien pinoon:

  • Kysymyksiin on vastattu vain 1-2 sanalla tai korkeintaan yhdellä lauseella. Tämä ei anna pelinjohtajalle oikein mitään ideaa sitä, mitä haluat pelata ja millainen pelaaja olet, etenkin jos pelinjohtaja ei tunne sinua. Tällaisen henkilön castaaminen on riski, koska hahmo on suuremmalla todennäköisyydellä vääränlainen, ja tuntemattomaan pelaajaan on vaikea luottaa tällaisen ilmon perusteella. Sen lisäksi superlyhyt ilmo antaa pelinjohtajalle vaikutelman, että peli ei oikeastaan kiinnosta pelaajaa, sillä hän ei viitsinyt käyttää ilmoamiseen yhtään tämän enempää aikaa. Varsinkin jos ilmoittautujista löytyy peliin muutenkin tarpeeksi huolellisemmin ilmonneita.
  • Rajoitteesi tai toiveesi sulkevat kaikki pelin hahmot pois, jolloin sinua on mahdotonta castata mihinkään ilman muutoksia hahmoihin, ja pelinjohto ensisijaisesti pyrkii siihen, ettei muutoksia tarvitse tehdä. Esimerkiksi kaikilta pelin hahmoilta on kuollut läheinen, mutta olet sanonut ettet halua pelata läheisen kuolemaa. Tai olet toivonut, että haluat ehdottomasti pelata onnellista romantiikkaa, mutta kaikki peliin kirjoitettu romantiikka on tragediaa.

Vinkkejä hyvään ilmoittautumiseen

Ilmoittautumisen ymmärrettävyys
Ilmaise asiasi niin selkeästi ja yksiselitteisesti kuin osaat – mitä paremmin olet ilmaissut asiat, sitä suuremmalla todennäköisyydellä saat hahmon, joka sopii juuri sinulle. Tämä on hyvä asia sekä sinulle että pelinjohtajalle. Monet pelinjohtajat tulkitsevat ilmoja varman päälle, etenkin tuntemattoman pelaajan kohdalla. Pelaaja, jonka ilmo on helppo ymmärtää ja joka antaa selkeän kuvan siitä millainen pelaaja on kyseessä, tulee castatuksi helpommin, sillä pelinjohtaja voi kokea olonsa varmemmaksi valinnoistaan ja siitä mitä pelaajalle kannattaa tarjota.

Esimerkiksi jos kirjoitat ”en halua läheisen kuolemaa”, niin pelinjohtaja tuskin uskaltaa castata sinua mihinkään sellaiseen hahmoon, missä on mitään asiaan liittyvääkään. Eli jos sinulle on ok, että esim. hahmon toinen vanhempi on kuollut 10v sitten, niin kerro tämä, esimerkiksi: ”En halua että hahmo joutuu tekemään pelin aikana jonkun kuolemaan liittyvää surutyötä, mutta kuolema, jonka yli on jo päästy, on ok.” Tai “en halua, että hahmon läheinen kuolee pelin aikana tai juuri sitä ennen, mutta kauemman aikaa sitten tapahtunutta kuolemaa on ok käsitellä. Puolituttujen kuolemat ok.”

Pelin materiaaleihin tutustuminen
Pelin materiaaleihin kannattaa tutustua kunnolla. Tällöin ensinnäkin itse tiedät tarkemmin, onko pelissä aiheita ja hahmoja, jotka voisivat kiinnostaa sinua (=kannattaako edes ilmota) ja pystyt tarkentamaan ilmoon, mitä sinua kiinnostaisi pelata juuri tässä pelissä. Jos ilmostasi näkyy, että olet tutustunut asiaan, se näyttäytyy pelinjohtajalle kiinnostuksena juuri tätä peliä kohtaan, mikä kasvattaa mahdollisuuksiasi paljon. Päinvastoin taas jos ilmostasi näkee, ettet oikeastaan tiedä mihin olet ilmoamassa, niin päädyt herkästi hylkylistalle. Esimerkiksi jos toivot pelkästään seikkailua ja toimintaa peliin, joka on kuvaillut itseään pääasiassa tunteellisena draamasaippuana.

Kiinnostus peliä kohtaan
Ilmaise kiinnostusta peliä tai jotain sen sisältöä kohtaan. Kun tekee satoja tunteja vapaaehtoistyötä, sitä tekee mieluiten sellaisille ihmisille, jotka ovat siitä innoissaan. Jos pitää valita innostuneen sävyisen ja välinpitämättömältä vaikuttavan ilmon välillä, niin totta kai pelinjohtaja mieluummin haluaa tehdä töitä ensimmäisenä mainitun eteen. Jos kiinnostuksesi ei mitenkään välity pelinjohtajalle, niin pelinjohtajan näkökulmasta se on sama asia kuin sitä ei olisi. Tämä ei tarkoita, että tarvitsisi hypettää suuresti sydämillä ja hymiöllä, vaikka niinkin voi toki tehdä! Voit myös kertoa kiinnostuksesi rauhalliseen sävyyn ilmossa, esimerkiksi tähän tyyliin: ”Olisi hienoa päästä tähän peliin, sillä tykkään paljon fantasiasta ja fantasiapelejä on aivan liian vähän.” Myös Facebookissa peliin liittyvien asioiden tykkäily ja iloinen kommentointi voi luoda pelinjohdolle mielikuvaa, että pelaajaa oikeasti kiinnostaa, vaikka some-aktiivisuuden perusteella tuskin kukaan varsinaisesti castaakaan.

Valitettavasti pelkästään se, että ilmoat, ei ole pelinjohtajalle vielä merkki kiinnostuksesta. Ihmiset ilmoavat peleihin muistakin syistä, esimerkiksi koska eivät halua jäädä jostain ulkopuoliseksi tai koska pitäähän sitä nyt kaverin peliin ilmota vaikkei se niin paljon kiinnostakaan. Nämä ovat sinänsä ihan valideja syitä ilmota, mutta usein pelinjohtajat kuitenkin mieluummin tekevät pelejä niille oikeasti kiinnostuneille. Vähemmän kiinnostuneellakin ilmolla voi kuitenkin ihan hyvin päästä peliin, jos hakijoita on vähemmän tai omat toiveet osuvat kohdilleen sellaiseen hahmoon, joka ei sovi muille hakijoille.

Älä oleta pelinjohdon tietävän mitä haluat
Älä koskaan oleta pelinjohdon tietävän, millainen pelaajat olet tai mitä haluat / et halua pelata. Älä edes silloin, jos olet läheinen pelinjohtajan kanssa. Pelinjohtaja ei ole ajatustenlukija tai välttämättä edes kovin hyvä ihmistuntija, ja vaikka ihmisen tuntisi hyvinkin niin ei välttämättä ole varmuutta tämän rajoista ja toiveista. Vaikka pelinjohto olisi lukenut jo 10 aikaisempaa ilmoasi, niin älä oleta hänen muistavan ulkoa, mitä niissä luki. Kun niitä lukee satoja, sisältö unohtuu nopeasti. Lisäksi sama pelaaja saattaa tänä vuonna toivoa hyvinkin erilaisia asioita kuin viime vuonna, ja eri peleissä halutaan pelata eri asioita. Pelinjohtaja ei voi siis tehdä mitään oletuksia, joten täytä joka kerta se ilmo kunnolla! Ne hyvätkin kaverit menee kyllä hylkyyn, jos tuntemattomat ovat tehneet parempia ilmoja.

Jos et tunne pelinjohtoa
Jos et tunne pelinjohtoa, täytä ilmo erityisen huolellisesti. On tärkeää, että pelinjohtaja pystyy muodostamaan sinusta jonkinlaisen käsityksen ihmisenä, jotta he uskaltavat castata sinut mukaan. Tuntemattoman pelaajan castaaminen on aina jossain määrin riski (”mitä jos se onkin tosi hankala ihminen?”, ”mitä jos sen kemiat ei toimi yhtään näiden muiden kaa?”), yritä siis ilmollasi herättää pelinjohdon luottamusta. Luottamusta herättää mm. se, että pelaajalla on selkeä käsitys siitä mitä haluaa ja millainen pelaaja on.

Toiset pelinjohtajat ovat paljon valmiimpia ottamaan castausriskejä kuin toiset, ja pelinjohto voi madaltaa kynnystään tietoisesti priorisoimalla esim. aloittelijoita ja tuntemattomia. Jos olet epävarma siitä, kannattaako tuntemattoman pelaajan edes yrittää ilmota, voit vaikka ottaa pelinjohtoon yhteyttä ja kysyä. Muista, että vaikka pelinjohto ei olisi ikinä aikaisemmin kuullut sinusta, niin hyvällä ja huolellisella ilmolla, joka sopii hyvin yksiin jonkun pelin hahmon kanssa, on silti hyvät mahdollisuudet päästä avoimeen peliin.

Pelaajan maine
Jos sinulla on historiaa pelaajana, joka maksaa aina myöhässä, peruu joka toinen kerta, käyttäytyy huonosti, valittaa aina ja kaikesta ilman mitään positiivista sanottavaa, puhuu pahaa pelinjohdosta, ei koskaan kirjoita debyä ja pakenee aina ennen siivousta, niin todennäköisesti tämä vaikuttaa negatiivisesti peleihin pääsyyn. Miksi pelinjohtaja jaksaisi tehdä tuntikaupalla palkatonta työtä tällaisen ihmisen eteen? Vaikka tasapuoliset pelinjohtajat pyrkivät tekemään castausta puhtaasti ilmojen perusteella, niin totuus on, että kyllä se mainekin vaikuttaa. Ei todellakaan tarvitse olla mikään huippuproppaaja, -näyttelijä tai muuten täydellinen, riittää kun hoitaa asiansa ajoissa ja asiallisesti, huomioi käytöksellään muut, muistaa kiittää pelinjohtoa ja kenties tarjoaa auttavaa kättä siivouksessa tai muussa vastaavassa. Mokia ja hankalia elämäntilanteita sattuu kaikille joskus, se on inhimillistä eikä sitä tarvitse panikoida. Hankalan pelaajan maine muodostuu vasta silloin, jos samat ongelmat toistuvat ja aiheutat pelinjohdolle harmaita hiuksia peli toisensa jälkeen.

Yleensäkin empaattinen suhtautuminen pelinjohtoon ja pelinjohdolle asti välittyvä kiitollisuus näiden tekemästä työstä tekee todella paljon! Pelinjohtaja kyllä muistaa, ketkä ovat ne ihmiset, joille on tuntunut kivalta tehdä peliä ja ketkä selkeästi tykkäävät pelinjohtajan tyylistä tehdä asioita. Sellaisille ihmisille tekee pelejä mielellään jatkossakin ja he saavat kutsuja kutsupeleihin.

Olet monipuolinen pelaaja
Oletko tosi monipuolinen pelaaja, ja houkuttaa vastata ”kaikki käy”? Älä vastaa. Vaikka sinulle kävisi kaikki, laita mieluummin tietoa siitä, mikä sinua kiinnostaisi ekstrapaljon ja perään sitten huomio, että muukin kyllä kiinnostaa. Esimerkiksi tähän tyyliin: ”Olen moniruokainen pelaaja. Olen viimeksi pelannut äitihahmoa ja mafiarikollista, ja haluaisin tällä kertaa jotain vaihtelua näihin. Eniten yleensä nautin seikkailusta, toiminnasta ja suuresta draamasta, mutta saan kyllä hyvää peliä irti lähes mistä tahansa – minut voi castata myös sellaiseen hahmoon, jolle on muuten vaikea löytää pelaajaa.” Hahmotoiveet saattavat jakautua epätasaisesti: tiettyjä tai tietyn tyyppisiä hahmoja toivotaan paljon, kun taas jokin yksittäinen juonellisesti tärkeä hahmo voi olla vaikea castata, koska se sisältää jonkin elementin, jota monet eivät halua. Jos ilmoitat että voit pelata tällaista hahmoa, se helpottaa pelinjohdon työtä ja saatat päästä todennäköisemmin mukaan.

Olet aloitteleva pelaaja
Oletko pelannut vasta niin vähän, että et osaa oikein vielä sanoa, mitä haluaisit pelata? Ei hätää, pelinjohto kyllä ymmärtää, että asia on vaikea aloittelijalle, eikä aloittelijan ilmolta vaadita samaa tasoa kuin kokeneelta. Kerro asiasta ilmossa, esim. ”En ole vielä pelannut paljon, joten en osaa oikein kertoa millainen pelaaja olen. Pelasin ensimmäisessä pelissä [tällaista] hahmoa ja tykkäsin siitä, nyt toiseen peliini haluaisin kokeilla jotain erilaista. Pelin sivuilla mainitut aiheet X ja Y vaikuttavat erityisen kiinnostavilta, mutta olen valmis kokeilemaan myös muuta.”

Jos et tiedä mitä toivoa hahmolta, voit sen sijaan kertoa vaikka itsestäsi, kuten oletko ujo vai rohkea, oletko harrastanut teatteria, cosplayta tai tekstiroolipeliä jne. Tämä antaa pelinjohtajalle jotain ideaa, minkä tyyppiset hahmot saattaisivat toimia sinulle.

Pelissä on valmiiksi tehdyt hahmot
Jos pelissä on kokonaan pelinjohdon valmiiksi kirjoittamat hahmot, joihin ei voi juurikaan itse vaikuttaa, niin ei kannata esittää liian tarkkoja ja rajoittavia toiveita. Silloin voi käydä niin, että pelistä ei löydy yhtäkään sopivaa hahmoa tai niitä löytyy vain yksi, johon viisi muutakin haluaa. Pitäisi silti kuitenkin osata kertoa siitä, millaisesta pelistä pitää, ettei tule tehneeksi pahamaineista “kaikki käy” -ilmoa. Jos näkyvillä on hahmojen lyhytkuvaukset, niin silloin voi perusteiden kera tietenkin toivoa tiettyjä hahmoja – kannattaa kuitenkin toivoa useampaa, sillä yleensä ne lyhärit, jotka lupaavat hyvän kuuloisia juonia kiinnostavat kaikkia muitakin. Perusteissa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, koska jos niistä näkee, ettei hahmo ole yhtään sitä mitä kuvittelet, niin tuskin saat kys. hahmoa.

Jos lyhytkuvauksia ei ole, niin esimerkiksi laajempien teemojen toivominen, tai tiettyjen teemojen tai hahmotyyppien ulos rajaaminen on yleensä hyvä strategia (esimerkkiteemoja esitelty seuraavassa isossa luvussa). Toisaalta jos päädyt tekemään tarkan/yksityiskohtaisen ilmon ja se osuu erinomaisesti yhteen johonkin yksittäiseen hahmoon tai kukaan muu ei ole yhtä innostunut tietystä hahmosta kuin sinä, niin mahdollisuudet päästä pelaamaan sitä ovat suuret.

Esimerkiksi helposti castattava romantiikkatoive: ”Tykkään pelata romantiikkaa, mutta se ei ole mitenkään pakollista. Erityisesti kielletyt tai kieroutuneet rakkaustarinat ovat nannaa, mutta kaikki muukin käy.” Haastavampi romantiikkatoive: ”Haluan nuoren naishahmon, joka on onnellisessa pitkäaikaisessa parisuhteessa miehen kanssa.” Etenkin romantiikassa vaikuttaa paljon, millaisia muita pelaajia on ilmoittautunut ja mitkä ovat heidän rajansa vastapelaajan sukupuolen ja iän suhteen – eli vaikka olisit tehnyt hyvän ilmon, niin jos toiveiltaan yhteensopivaa vastapelaajaa ei löydy, niin joku muu saatetaan castata tilallesi.

Hahmoihin voi vaikuttaa paljon itse
Jos hahmot kirjoitetaan itse tai niihin vaikutetaan paljon itse, niin on todella pelikohtaista, mitä ilmossa vaaditaan. Joskus pyydetään hahmokonsepti-ideoita, joskus tarkempia juonitoiveita, joskus ei mitään. Mitä ilmossa ikinä kysytäänkään, kannattaa täyttää se kunnolla ja osoittaa, että olet kykeneväinen tekemään itse sen hahmosi ja olemaan aktiivinen pelin suhteen. Hahmoja itse tehdessä pääsee yleensä pelaamaan sellaisia asioita, mitä itse keksi ja toivoo – toisaalta täytyy myös joustaa ja tehdä kompromisseja, että peli saadaan solmittua yhteen kunnolla muiden hahmojen kanssa.

Jos kirjallinen ilmaisu on vaikeaa
Kirjallinen ilmoittautuminen kieltämättä suosii ihmisiä, jotka ovat hyviä ilmaisemaan itseään kirjallisesti. Uskoisin, että noin yleensä pelinjohtajat eivät välitä mahdollisista kirjoitusvirheistä ynnä muista, jos vain saavat selvää siitä, mitä ilmossa haetaan takaa. Jos kuitenkin tuntuu, että asiaansa ei saa mitenkään kirjalliseen muotoon tai ei keksi mistä kirjoittaa, niin a) kysele kaveria apuun: löytyisikö henkilö, jolle voisit suullisesti kertoa ajatuksiasi ja joka voisi sitten puolestasi muotoilla ne ilmoon? Tämä on täysin sallittua, tärkeintähän on, että pelinjohto tietää sinun toiveistasi, sillä ei ole väliä kuka sen on kirjoittanut. b) ota pelinjohtoon yhteyttä ja kysy, olisiko pelitoiveet mahdollista esittää esim. puhelimessa. Kaikki eivät tähän välttämättä suostu, sillä se aiheuttaa lisätyötä (pelinjohtaja joutuu kirjaamaan asiat ylös sinun puolestasi), mutta eihän sitä mitään kysymällä menetä.

Ilmoittautumisen pituus
Ideaalin pituinen ilmo on hyvin kiteytetty ja tiivistetty, josta kuitenkin löytyy kaikki tarvittavat tiedot ja tarpeeksi aineksia pelinjohdolle juuri kyseistä peliä varten. Eri pelit ja pelinjohtajat kaipaavat erilaisen määrän tietoa. Liian pitkästä ilmosta pelinjohdon voi olla vaikeaa löytää asian punaista lankaa, varsinkin jos ilmosta pitää nopeasti tarkistella asioita hahmojaon yhteydessä. Virhecastauksen riski kasvaa, jos pelinjohto ei nopeasti silmäillessään huomaakaan rönsyilevästä tekstistä jotain tärkeää asiaa. Liian lyhyt ilmo taas ei kerro pelinjohdolle tarpeeksi tietoa, jotta castauksen pystyisi luottavaisin mielin tekemään.

Muita huomioita

  • Ilmoittautumisen nopeuttaminen: voit kirjoittaa ruokavalioistasi, pelityylistäsi ja toiveistasi jonkun valmiin geneerisen esittelyn, jota voi copypasteta ilmoihin ja sitten kustomoida kuhunkin peliin sopivaksi.
  • Se, että et pääse peliin, ei tarkoita, että ilmoittautumisesi oli huono, se on päinvastoin voinut olla todella hyväkin. Kenties olit juuri sopiva johonkin hahmoon, mutta syystä tai toisesta joku muu castattiin siihen sinun sijaasi. Kenties pelinjohto halusi antaa paikan aloittelijalle, kenties toinen mukaan valittu pelaaja oli toivonut että voisi pelata juuri tietyn pelaajan kanssa, joka oli valinnoissa tasoissa sinun kanssasi, kenties pelinjohto arpoi sinun ja toisen välillä, kenties pelissä ei vain ollut juuri sinun toiveisiisi istuvaa hahmoa, kenties muiden toiveet osuivat vielä paremmin kohdilleen jne. Joskus asia on kiinni ihan puhtaasti tuurista, yritä siis olla ottamatta hylkyä turhan raskaasti.
  • Muista, että et tee ilmoa vain pelinjohtoa varten. Teet sitä myös itseäsi varten, jotta saisit  mahdollisimman nautinnollisen pelikokemuksen ja itsellesi toimivan hahmon.

Mitä siihen ilmoon voi oikein kirjoittaa?

Mietityttääkö, millaisia asioita ilmoittautumisen avoimiin kysymyksiin voisi oikein kirjoittaa? Joskus pelinjohdolla on asiaan tukikysymyksiä ja apulistoja, esimerkiksi ”peli sisältää tällaisia teemoja” tai ”peli sisältää tällaisia potentiaalisesti ahdistavia aiheita”. Käytä näitä apunasi. Jos tällaisia ei ole, niin tässä tukikysymyksiä, joista voi valikoida:

  • Mikä pelin genressä, aihepiirissä tai konseptissa erityisesti kiinnostaa? Onko esim. teinivampyyrihömppä rakas paheesi tai ihanaa teinivuosien nostalgiaa? Kerro se ilmossa.
  • Millaisia aiheita olet tähän mennessä pelannut – haluatko pelata samoja aiheita uudestaan, vai haluatko mieluummin jotain erilaista?
  • Hahmon perustiedot, kuten minkä sukupuolista, ikäistä, näköistä, lajista hahmoa mieluiten pelaisit tai mitä et ainakaan haluaisi?
  • Minkä tyyppisistä juonista tiedät tai voisit ainakin kuvitella nauttivasi eniten? Jos et ole pelannut paljon, niin mieti mistä teemoista nautit eniten elokuvissa ja kirjoissa, ja voisiko sinusta olla kiinnostavaa improta niihin liittyviä tilanteita. Huomioi myös, mitä aiheita pelissä todennäköisesti on. Peleissä esiintyviä juoniryhmiä esimerkiksi:
    • Seikkailu ja toiminta: taistelukohtaukset, takaa-ajo, hiiviskely ja piileskely, vakoilu, metsärämmintä, tehtävälistojen suorittaminen, henkilöiden/asioiden hankkiminen, etsiminen, piilottaminen, pelastaminen, korjaaminen tai tuhoaminen jne.
    • Mysteerit ja ongelmanratkonta: kysymyksiä, mysteerejä ja ongelmia, joihin hahmo etsii vastauksia tai joita yrittää ratkoa. Aivopähkinät, sosiaalinen kanssakäyminen, tehtävien suorittaminen.
    • Päänsisäinen peli: sisäinen tunnepeli, moraalikysymykset, dilemmat, ristiriidat, vaikeat päätökset, henkiset ongelmat, hahmon sisäisen maailman ja ajattelun pelaaminen.
    • Tunnepeli: viha, rakkaus, pelko, jännitys, kauhu, kateus, petos, katumus, (epä)onnistuminen, (epä)usko, (epä)toivo, kosto, katkeruus, kiitollisuus, empatia, jne.
    • Romantiikka: onnellinen, draamaisa, alkava, pitkään jatkunut, ero, yhteen päätyminen, vakava, kevyempi, kielletty, yksipuolinen
    • Perhepeli: perhesuhteet ja -draamat, hyvin/huonosti toimiva, yllätysperheenjäsenet, menetykset
    • Kontaktipeli: sosiaalinen kanssakäyminen, ryhmät ja niiden dynamiikka, luokkaerot, ystävyys, kaveruus, vihollisuus, ihmissuhdedraama, romantiikka, perhe
    • Juonittelu: suunnitelmien teko, valtataistelut, oman edun tavoittelu, sosiaalinen peli
    • Politiikka: ideologiat, poliittiset mielipiteet ja niiden edistäminen, hallinnon kiemurat, poliittinen juonittelu ja neuvottelu, väittely
    • Rikollisuus: oman edun tavoittelu, juonittelu, muiden satuttaminen, olosuhteiden pakko, pahishahmot, moraalikysymykset jne.
    • Hengellisyys: uskomukset, hengelliset menot, riitit, juhlat, perinteet, fanaatikot
    • Fyysinen peli: fyysisesti vaikuttavat terveysseikat, erikoiset aksentit ja maneerit, suurempi proppaus, tanssi
  • Onko yllä olevassa aihelistassa jotain, joka ei kuulosta kovin kiinnostavalta tai jota et halua? Seuraavaksi luetellaan aiheita, joita voi esiintyä etenkin rankemmissa peleissä, mutta jotka monet voivat kokea epämiellyttäviksi tai ahdistaviksi. Onko tässä aiheita, joita et halua pelata tekijänä/uhrina/sivustakatsojana/pelin aikana/taustatarinassa?
    • Insesti, pedofilia, seksuaalinen hyväksikäyttö tai ahdistelu, seksi, pettäminen, alaikäisten väliset suhteet, porno, seksin myyminen/ostaminen, vähäpukeisuus
    • Henkinen/fyysinen väkivalta, kidutus, murhaaminen, tappo, sadismi, masokismi, kiusaaminen, nöyryytys, alistaminen, perheväkivalta, lapsiin kohdistuva väkivalta, läheisen kuolema, oman hahmon kuolema
    • Henkiset tai fyysiset sairaudet (oma tai läheisen), mielenterveysongelmat, syömishäiriöt, masennus, itsetuhoisuus, itseinho, itsemurha
    • Huumausaineet, alkoholi tai muut päihteet (oma tai läheisen)
    • Raskaus, isyys, äiteys, isovanhemmuus, vanhempien ero
    • Menetykset (maine, asema, koti, työ, omaisuus, ystävät)
    • Kannibalismi
    • Uskonnollisuus (oikea/kuvitteellinen uskonto), rasismi, seksismi, homofobia
  • Millaisia asioita toivoisit hahmosi ominaisuuksilta? Onko sinulle merkitystä esimerkiksi näillä:
    • Ulospäinsuuntaunut/ujo
    • Tunteellinen/rationaalinen/tunteeton
    • Optimisti/pessimisti
    • Aktiivinen/passiivinen
    • Johtaja/seuraaja
    • Hyvis/pahis/harmaa/moniulotteinen
    • Viehättävä/luotaantyöntävä
  • Kuinka paljon ja millaisia kontakteja kaipaat? Haluatko pelata sosiaalista kaikkien kaveria, pidätkö omissa ongelmissa kieriskelevistä hiippareista, vai jotain tästä väliltä? Pidetty vai vihattu hahmo?
  • Onko pelityylisi aktiivinen ja muille peliä luova, vai tykkäätkö mieluummin reagoida ulkopuolelta tuleviin asioihin? Pidätkö yllätyksistä, kuinka paljon haluat metatietoa? Haluatko paljon juonia vai pärjäätkö vähemmällä? Haluatko suorittaa vai fiilistellä?
  • Jos et ole pelannut pitkään aikaan tai olet saanut paljon hylkyjä, niin voit mainita asiasta.

Jos saat paljon hylkyjä

Jos saat paljon hylkyjä, vaikka olet mielestäsi noudattanut yllä kerrottuja vinkkejä, niin mieti, voisiko se johtua seuraavista:

Suositut pelit
Ilmoittaudutko pelkästään suosittuihin ja hyvin markkinoituihin peleihin, joihin ilmoittautujia on vähintään kaksi kertaa enemmän kuin paikkoja? Näihin on luonnollisesti vaikeampi päästä, koska kilpailu paikoista on kova. Suomessa on edelleenkin jatkuvasti pelejä, joihin syystä tai toisesta ei ole mikään suuri tunku tai ilmoittautujia on liian vähän, esimerkiksi koska tuotantoarvot ovat alhaisemmat, paikka syrjäinen, aihe ei niin suosittu tai tekijät kokemattomat/tuntemattomat. Kokeile joskus ilmota tällaiseen. Jos sinua kiinnostavat ainoastaan suositut, laadukkaat, kokeneiden tekemät ja loppuun asti hiotut larpit, niin sitten asialle ei voi mitään – näihin peleihin on vaikea päästä ja asia tuskin muuttuu tulevaisuudessa.

Rajoitteet
Onko sinulla paljon haastavia rajoitteita tai toiveita? Kokeile ilmota peliin, jossa hahmot tehdään itse tai pelinjohto kirjoittaa hahmot pelaajan toiveiden mukaan – näissä haastavat rajoitteet on paljon helpompi huomioida kuin kokonaan valmiiksi kirjoitetuissa peleissä. Katso myös tarkkaan, mihin ilmoat – esimerkiksi jos et halua romantiikkaa, niin ihmissuhdedraamapelistä voi olla vaikea saada hahmoa. Mieti, olisiko jokin rajoistasi sellainen, että haluaisit sittenkin pelata sitä esim. tietyllä tavalla kirjoitettuna? Huom. itselleen epämukavia asioita ei kannata pakottautua pelaamaan vain siksi, että pääsisi peleihin; pelinjohto ei halua että joudut tällaisia pelaamaan ja sinulla tai vastapelaajillasi on silloin tuskin hauskaa. Tulet silloin myös vieneeksi paikan joltakulta, joka olisi mahdollisesti nauttinut hahmosta enemmän.

Hankalan pelaajan maine
Jos epäilet saavasi hylkyjä aiemman toimintasi vuoksi, voit ottaa pelinjohtoon yhteyttä ja varmistaa asian – voihan olla, että olet väärässä. Jos epäilykset osoittautuvat kuitenkin oikeaksi, niin korjataksesi tilannetta voit esimerkiksi pahoitella aikaisemmin tapahtunutta, halutessasi kertoa mistä se johtui ja miksi tulevaisuudessa pystyisit hoitamaan sen paremmin ja luvata näin myös tehdä. Se lupaus täytyy sitten myös pitää, koska jos tuon jälkeen petät sen, niin uutta mahdollisuutta on enää vaikea saada. Pelinjohto kyllä yleensä ymmärtää, jos sinulla on esimerkiksi elämäntilanne tai sairauksia, jotka aiheuttavat jatkuvaa myöhästelyä, perumisia, asioiden hoitamattomuutta jne. Kenties pelinjohtaja haluaa tästä huolimatta tarjota sinulle mahdollisuuden pelata, mikä on tosi jees. Kuitenkin ymmärräthän myös, että kaikki pelinjohtajat eivät henkisesti jaksa sitä stressiä ja omien aikataulujensa myöhästymistä mitä tilanteesi aiheuttamat epävarmuustekijät ja ongelmat tuovat mukanaan, ja koska he tekevät vapaaehtoista työtä, niin on myös heidän vapautensa ottaa tilalle joku, joka kykenee asiansa hoitamaan.

About Elli O

Epel Larp ry puheenjohtaja.

Kategoriassa Ohjeet. Permalinkki.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.