D&D Next playtest-raportti #2

Säännöt tulivat jo kauan sitten, mutta meni aikansa ennen kuin pääsimme jatkamaan uuden Dungeons & Dragonsin testaamista. Viime viikonloppuna minä, Kyösti, Anni, Saija ja Kari kokoonnuimme kokeilemaan pelin hahmonluontia ja pelaamaan hieman.

Hahmonluonti sujui hyvin ja helposti. Muistutti paljon 3-edikan tai Pathfinderin vastaavaa, mutta enemmän liikkuvia osia. Rodun ja luokan lisäksi hahmolle valitaan erikoistuminen (Ampuja, 2 aseen käyttäjä, parantaja… antaa hahmolle luokasta riippumattomia kykyjä) ja tausta (Antaa kivoja pieniä taustaominaisuuksia, esimerkiksi pappi saa temppelissään ilmaista parannustaikuutta). Kaikki meni hyvin toistaiseksi ja hetken kuluttua Kyöstillä oli varas, Annilla keiju-warlock, Saijalla taistelija ja Karilla pappi.

Toimin (jälleen) pelinjohtajana ja mielestäni valmis-seikkailut olivat tylsiä, joten tein oman seikkailun. Porukan piti avata hirviöiden asuttamassa satamakaupungissa sataman portit, että Bahamutin ritareiden armeija pääsisi puhdistamaan kaupungin. Suunnittelu sujui samaan tyyliin kuin 4-edikassa, hirviöillä on kiinteät XP-arvot ja ohjeet kertovat paljonko kokemusta per hahmo pitäisi taistelusta tulla.

Heti parissa ensimmäisessä taistelussa kuitenkin huomasin pelissä tasapainotusongelmia. Aluksi en paljoa kiinnittänyt huomiota, luulin kaiken johtuvan tuurista, mutta nopeasti asianlaita alkoi paljastua. Lähes kaikki testisäännöissä olevat hirviöt ovat liian heikkoja. Barbaarit, örkit, zombiet sun muu normikaura on kokemuksen mielestä 3-tason hahmoille sopivia, mutta ne ovat selkeästi heikompia kuin 1-tason hahmot. Ne eivät osu hahmoihin ja heikosta panssarista johtuen niihin osuu koko ajan, mutta toiminta menee mielenkiintoiseksi korkeampitasoisten hirviöiden melko suurella vahingolla. Jos hirviöt sattuvat osumaan hahmoon (noin 10-30% todennäköisyys), hahmo on todennäköisesti tajuton toisen osuman jälkeen. Ja tässä pelissä paraneminen on hidasta, koska pelissä olevat 4En healing surgejen tapaiset taukoparannukset ovat harvinaisia.

Pelin jälkeen keskustellessamme kerroin pelaajille ongelmasta ja selasimme lävitse hirviöiden tietoja. Joko ymmärsin jotain (= iskujen osumabonuksen?) väärin, hirviöiden hyödyntäminen on tehty haasteeksi pelinjohtajalle (joillain hirviöillä on sekalaisia ryhmäbonuksia) tai näiden hirviöiden haastavuudella on hyvin vähän tekemistä ilmoitettujen kokemuspisteiden kanssa. Periaatteessa vain tarkoituksellisen mitättömät (rotat, hiidet) tai suuret (minotaurit, ogret, hirviöiden johtajaversiot) hirviöt näyttivät järkevästi tehdyiltä.

Toivon mukaan seuraava versio on tasapainoisempi, koska nykyiset säännöt vaikuttavat hyvin lupaavilta.

-Jaxicle, ns. Tuomo

Kategoriassa Raportit. Permalinkki.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.