Asema Alkujuuri -larpissa meillä oli käytössä kaksiosainen ilmoittautumissysteemi, jollaista en ole aikaisemmin nähnyt muualla. Tässä ilmoittautumistavassa on ideana, että kiinnostuneiden määrä kartoitetaan ennen varsinaista ilmoittautumista ja varmistetaan, ettei pelinjohto joudu lukemaan hurjaa määrää varsinaisia ilmoja tai ettei ilmoittautuminen ole nopeuskilpailu. Kuvailen tässä kirjoituksessa miten ilmoittautuminen eteni ja ilmoittautumistavan hyviä sekä huonoja puolia.

Ilmoittautumisen eteneminen
Ensin esi-ilmoittautuminen oli auki kaksi viikkoa. Sen auetessa peliä ja ilmoa mainostettiin lukuisilla eri kanavilla. Esi-ilmoittautumislomake oli hyvin lyhyt ja siinä kysyttiin sähköposti, tunnistettava nimi ja piti ruksata kolme kohtaa: on lukenut pelin sisällön kuvauksen eikä kaikkia hahmoja koskettavat aiheet sisällä mitään mitä ei voisi pelata, hyväksyy että nimi kerrotaan muille jatkoon päässeille (kanssapelaajatoiveita varten) ja hyväksyy tietosuojaselosteen. Esi-ilmoon olisi riittänyt lyhyempikin ilmoaika, jopa viikko, mutta halusimme antaa ihmisille mahdollisuuden huomata peli ja tutustua siihen.

Olimme tiedottaneet esi-ilmon yhteydessä: “Jos esi-ilmoja tulee 90 tai enemmän, arvomme joukosta 80 jotka saavat täyttää varsinaisen ilmon. Jos esi-ilmoja tulee alle 90, kaikki esi-ilmonneet voivat täyttää varsinaisen ilmon. Jos esi-ilmoja ei tule tarpeeksi, mainostamme peliä lisää ja avaamme varsinaisen ilmon vasta kun esi-ilmoja tullut tarpeeksi.”

Esi-ilmoja tuli 141 kpl, joten arvoimme joukosta 80, joille lähetettiin sähköpostilla linkki varsinaiseen pidempään ilmolomakkeeseen sekä lista muista arvonnassa jatkoon päässeistä kanssapelaajatoiveita varten. Arpomiseen käytettiin tätä sivustoa, jolla arvottiin suoraan 80 numeroa, jotka vastasivat ilmoittautumisten rivinumeroja: https://numbergenerator.org/. Alunperin suunnitelmissa oli arpoa ne jotka eivät pääse jatkoon (koska heitä oli hieman vähemmän), mutta ennen arpomista päätin sittenkin arpoa ne, jotka pääsevät mukaan, sillä ihmisten pois jättäminen tuntuu sen verran pahalta että näin päin oli psykologisesti helpompaa. Toki jos pois jääviä olisi ollut tosi paljon vähemmän, olisi kannattanut arpoa alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Varsinainen ilmoittautuminen oli auki noin 3 viikkoa. 2 viikkoa olisi saattanut riittää, mutta koska hahmojen lyhytkuvauksissa oli aika paljon luettavaa, halusimme antaa tarpeeksi aikaa ilmon miettimiseen.

Hyviä puolia

  • Koska esi-ilmo oli niin nopea täyttää, ilmosi suurin osa heti ensimmäisen vuorokauden aikana ilmon alkamisesta. Tämän jälkeen ilmoja tuli tasaisesti tiputellen ja vaikka viimeisenä päivänä tuli vielä useampi ilmo, niin klassista viime hetken suurta ilmoryntäystä ei ollut. Tämän ansiosta pelinjohto pystyi arvioimaan pitääkö peliä vielä mainostaa, ja tämä oli todella suuri bonus ja kiva yllätys (emme osanneet aluksi ajatella että tässä ilmosysteemissä voisi olla tällainenkin hyvä puoli). Monesti pelinjohto saa stressata viimeiseen iltaan että tuleeko ilmoja tarpeeksi, mutta nyt tätä ongelmaa ei ollut. Alkujuuren tapauksessa ilmon sulkeutumisesta ei ollut tarvetta muistuttaa missään yleisillä kanavilla enää ilmon avautumisen jälkeen, ainoastaan yhdistyksen omassa Discordissa ja larpin omassa Facebook-tapahtumassa oli yksi ainut muistutus ilmon sulkeutumisesta päivä ennen dedistä.
  • Ilmoja tuli niin paljon (141 kpl), että niihin kaikkiin huolella tutustumiseen olisi mennyt pelinjohdolta todella paljon aikaa. Myös hahmojako olisi ollut niin suuresta määrästä hankalaa tehdä. Esi-ilmo systeemi siis säästi merkittävästi pelinjohdon aikaa, ja se aika tuli parempaan käyttöön esim. hahmokirjoitukseen.
    Kaikkien varsinaisen ilmon täyttäneiden ilmot pystyttiin lukemaan huolella, koska niitä oli järjellinen määrä.
  • Koska ilmoja oli luettavana vähemmän, tarkoitti se että myös hahmojako pystyttiin tekemään nopeammin (siihen meni 2,5 viikkoa). Pelaajat siis saivat nopeammin tietää pääsevätkö peliin, kun taas jos pelinjohto olisi joutunut lukemaan 141 ilmoa, olisi tietoa pitänyt odottaa pidempään.
  • Systeemi säästi myös niiden 61 henkilön aikaa, jotka eivät päässeet arvonnassa jatkoon. Hylky tuli, mutta ainakaan he eivät kuluttaneet ilmoon paljoa aikaa.
  • Varsinaisen ilmon täytti noin kaksinkertainen määrä ihmisiä kuin mitä peliin mahtui pelaajia. Pelinjohdolle siis jäi hahmojaossa vielä varsin paljon liikkumavaraa. Monista pelaajista ei myöskään tunnu yhtä pahalta jos on yksi monista joka jää pois, kuin jos olisi esim. niiden muutaman joukossa, jotka eivät päässeet.
  • 7 mukaan arvottua henkilöä jätti täyttämättä esi-ilmon (useimmat luultavasti vain unohtivat tai muistivat dediksen väärin). Tämä ei haitannut, sillä 73 varsinaista saapunutta ilmoa jätti vielä hyvin liikkumavaraa (46 pelaajahahmoa, joista 8-9 pelinjohdolle ja loput pelaajille). Varsinaisen ilmon täyttämisprosentti oli siis varsin korkea. Lisäksi varsinaisia ilmoja tuli mukavan tasaisesti pitkin ilmoaikaa.
  • Varsinaisten ilmojen taso oli korkea, huomasi että ihmisillä oli ollut aikaa täytellä – oli todella paljon todella hyviä ilmoja, joihin oli selkeästi käytetty aikaa ja ajatusta. Tietysti oli harmi kun kaikki eivät mahtuneet mukaan :(
  • Arpominen on puolueetonta, eikä tule alitajuisesti suosittua kavereita.
  • Koska pelinjohdolla oli esi-ilmon jälkeen kiinnostuneiden spostit tiedossa, muistutimme varsinaisen ilmon sulkeutumisesta kerran päivä ennen dedistä sähköpostilla niitä, jotka eivät olleet sitä vielä täyttäneet. Ei siis tarvinnut olla huolissaan siitä että näkevätkö kiinnostuneet yleisillä kanavilla olevat muistutukset.
  • Koska potentiaalisten pelaajien nimilista saatiin tietoon jo esi-ilmovaiheessa, pystyttiin kanssapelaajakysely toteuttamaan varsinaisen ilmon yhteydessä eikä erillistä kanssapelaajakyselyä ilmon jälkeen tarvinnut enää tehdä.
  • Ilmoittautujat kiittelivät, että oli tarpeeksi aikaa tutustua nettisivuihin, miettiä mitä toivoo ja täyttää ilmo. Ei ollut nopeuskilpailua.

Huonoja puolia

  • Sekä pelinjohdosta että joistain esi-ilmonneista tuntui pahalta, ettei saanut edes mahdollisuutta täyttää varsinaista ilmoa. Toisaalta eipä sekään olisi kivalta tuntunut jos olisi joutunut jättämään 100 huolella ilmon täyttänyttä pois.
  • Yleensä samalla kun joutuu lähettämään hylkyviestejä, saa sentään lähettää myös ”pääsit peliin” -viestejä. Nyt arpomisvaiheen jälkeen ei ollut sitä peliin päässeiden iloa tasapainottamassa ikävää fiilistä siitä että piti jättää ihmisiä pois, vaikka jatkoon päässeiden ilo tietysti ilahdutti.
  • Se että saa kerrasta hylyn voi olla joillekin pienempi harmi kuin että ensin pääsee arvonnasta jatkoon mutta sitten tuleekin toisella kierroksella hylky.
  • Joistakin pelaajista voi tuntua hankalalta tehdä kaksivaiheinen ilmo. Toisaalta nykyään on monissa larpeissa käytäntönä kysellä vielä kanssapelaajista varsinaisen ilmon jälkeen ennen hahmojakoa, ja ihan samalla lailla se on myös kaksivaiheinen (yhtä paljon hommaa).
  • Jotkut pelaajat eivät pidä arpomisesta tai saattaa nousta epäilyksiä arpomisen rehellisyydestä.

Yhteenveto
Pelinjohdon näkökulmasta systeemi toimi todella hyvin. Vaikka esi-ilmosysteemi ei ole mitenkään täydellinen ja siinä on huonot puolensa, oli tämä kuitenkin paras keksimämme ratkaisu ja toimi erityisen hyvin etenkin nyt, kun ilmoja tuli paljon. Ilmojen määrää ei voi toki mitenkään etukäteen tietää, mutta jos yhtään huolettaisi potentiaalisen ison ilmomäärän aiheuttama työmäärä niin käyttäisin tätä systeemiä jatkossakin (ellei keksi jotain vielä parempaa). Lisäksi päälle tuli muitakin bonuksia, joita ei ensialkuun tästä ilmosysteemistä osannut ennustaa.

Myös useat ilmoittautuneet kiittelivät ja kommentoivat, että systeemi oli toimiva. Ihan jokainen ei ilmeisesti pitänyt, mutta tietysti mikään systeemi ei koskaan toimi kaikille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.