Säännöt

Nämä ovat yleisesti larpeissamme käytetyt säännöt. Ne on kirjoitettu ensikertalaiset larppaajat mielessä pitäen. Säännöt saattavat vaihdella eri peleissä, mutta tämä on peruspohja. Muutkin larpinjärjestäjät voivat käyttää näitä mallina jos on tarvetta, tai vaikka linkata näihin sääntöihin omalta sivultaan.

Yleensäkin larpeissa täytyy ehdottomasti NOUDATTAA SUOMEN LAKIA. Muita pelaajia pitää kunnioittaa. Yleisesti ottaen sääntötekniset jutut pyritään pitämään minimissä pelin aikana ja selviämään tilanteista esittämällä ja ilman turhaa off-gamea.

In-game ja off-game

In-game tarkoittaa sitä, että ollaan pelissä sisällä, eli esitetään omaa hahmoa. Off-game taas tarkoittaa sitä, että ei ole pelissä mukana, eikä esitä omaa hahmoaan. Off-gamen merkki on käsi nostettuna nyrkkiin otsalle. Pelaaja, jolla on käsi nyrkissä otsalla, on off-game, etkä kiinnitä häneen mitään huomiota, jos olet itse in-game. Muutenkaan in-game ei kiinnitetä mitään huomiota off-asioihin.

Pelin aikana off-gamea ei pidä harrastaa turhaan, ja sitä katsotaan pahalla silmällä. Eli kaikki mitä teet, teet hahmollasi in-game, myös vessassa käydään in-game, sillä pitäähän hahmosikin käydä vessassa. Kaikki tilanteet pyritään selvittämään in-game niin pitkälle kuin mahdollista. Off-gameen voi mennä silloin, jos on jotain kysyttävää tai jokin asia on esim. sääntöihin liittyen epäselvä. Jos vastaat off-game kysymykseen, muista nostaa myös vastauksen ajaksi kätesi nyrkissä otsalle. Off-gameen voi myös mennä, jos on huono olo tai muusta syystä ei halua enää pelata. Tällöin tulisi siirtyä off-game huoneeseen. Sen sijainti näytetään pelaajille ennen peliä. Jos haluat keskeyttää pelaamisen kokonaan, tule ilmoittamaan pelinjohtajalle.

Joissain in-game esineissä saattaa olla off-game lappuja, joissa neuvotaan miten esine toimii tai mitä tapahtuu jos käytät sitä. Samalla tavalla voit liimata off-game lappuja omiin esineisiisi selittämään, mitä ne tekevät. Merkkaa tällöin lappuun ”off-game huom. +selitys”. Lisäksi jos kannat pelin aikana mukana esineitä, jotka eivät ole mukana pelissä, merkkaa ne lapulla, jossa lukee ”tämä esine on off-game”. Muiden omaisuutta ei saa missään tapauksessa hajottaa! (Eli toisen taikasauvaa ei saa oikeasti katkaista tms, jos hahmosi tekee näin, niin se pitää vain feikata!)

Älkää ruvetko puhumaan larppiin liittymättömiä juttuja kesken larpin, edes off-gamena. Tämän voi tehdä larpin jälkeen. Off-game keskustelu saattaa pilata muiden pelin, eläytymisen tai tunnelman. Eli jos sinun on ihan välttämättä oltava off-game, niin pyri häiritsemään in-game pelaajia niin vähän kuin mahdollista.

Pelin keskeyttäminen

Pelissä on turvasana. Jos haluat keskeyttää äkkiä jonkun tilanteen, huuda ääneen ”TURVASANA”, silloin vastakkaisen pelaajan/pelaajien pitää välittömästi lopettaa se, mitä ikinä olivatkaan tekemässä sinulle. Tämän jälkeen off-gamena pitää keskustella siitä, miten tilanteesta jatketaan. Esim. jos jokin intiimi kohtaus on sinulle itsellesi liian ahdistava, mutta hahmosi nauttii siitä, voit sanoa ”Turvasana”, ja tämän jälkeen pikaisesti sovitaan off-game, että hahmonne harrastivat jotain kiihkeää, mutta itse voit pysyä metrin päässä toisesta pelaajasta. Tällä pyritään välttämään kaikkia traumoja.

Jos huomaat jonkin vaaratilanteen, esim. loukkaantumisen, tulipalon tai muuta vastaavaa, huuda ”HOLD!”. Tällöin kaikkien täytyy lopettaa peli ja toistaa ”HOLD!”, kunnes kaikki tietävät, että peli on keskeytetty. Tilanne täytyy selvittää ja pelinjohtaja kutsua paikalle, sen jälkeen vasta saa jatkaa.

Jos pelinjohtaja huutaa ”PELI SEIS!” kaikki lopettavat pelaamisen. Tämä saatetaan huutaa, jos sattuu esim. jokin onnettomuus. Pelin alkaessa huudetaan ”PELI ALKAA!” ja loppuessa ”PELI LOPPUU!”.

Konfliktitilanteet

Toista ei saa satuttaa oikeasti! Esimerkiksi tappelussa näyttelette vain mukamas hakkaavanne toisianne, mutta teette sen varovasti ja hellävaraisin kosketuksin. Luonnollisesti isommalla ja vahvemmalla hahmolla on paremmat mahdollisuudet, muista ottaa se huomioon. Tappelun jälkeen et saa unohtaa vahinkoja, jotka sinulle on sattunut: näyttelet vaikka että sinua sattuu leukaan tms. Voitte myös erikseen sopia vastapelaajan kanssa, jos haluatte että saatte retuuttaa toisianne vähän enemmän.

Jos on epäselvyyksiä siitä, mitä tappelussa tapahtui tai kuka ”voitti”, niin tämä voidaan pikaisesti setviä off-game. Yleisesti ottaen vahvempi voittaa, ellei tilanne ollut jotenkin erikoinen. Jos hahmot ovat tasaveroisia tai asiasta ei muuten päästä yhteisymmärrykseen, voi asian ratkaista nopeasti kivi-paperi-sakset -pelillä. Yritetään kuitenkin välttää tätä ja selvittää asia in-game. Larpissa pyritään myös soveltamaan ns. ”suuremman draaman sääntöä”, eli konfliktin lopputulokseksi valitaan se, mikä aiheuttaa eniten lisää pelattavaa pelaajille. Näitä samoja sääntöjä sovelletaan myös taikataistelussa.

Taikataistelussa sen taika osuu ensin, joka ehti lausumaan ensin. Mitä vaikeampi taika, sitä enemmän energiaa sen loitsiminen vie. Tämän takia loitsuja ei voi huutaa yhteen putkeen monta peräkkäin, vaan välissä täytyy aina kerätä vähän voimia ja vetää henkeä. Jos kyse on jostain ihan pikkutaioista, niin niitä voi heittää montakin peräkkäin, mutta esim. anteeksiantamattomat kiroukset rasittavat loitsijaa. Käyttäkää tässä omaa järkeänne ja harkintaa.

Hahmo ei voi kuolla pelissä, ellei pelaaja toisin halua. Jos hahmosi joutuu tilanteeseen, jossa hän voisi kuolla, selviytyy hän siitä juuri ja juuri, esim. tappoloitsu tai luoti meneekin vähän ohitse. Muistakaa, että vaikka kyseessä onkin peli, niin hahmon kuolema tai tappoloitsu ei ole mikään kevyt juttu, vaan oikeasti todella vakava asia. Jos mahdollisia hahmokuolemia tapahtuu, niin vasta ihan pelin lopussa.

Loitsut

Nämä säännöt ovat erityisesti Harry Potter -peleihin. Kaikkien loitsujen tekemiseen tarvitsee taikasauvan. Ilman sauvaa ei voi loitsia. Pelissä ei ole mukana sauvatonta taikuutta.

Pelissä ei ole mitään erityistä loitsulistaa. Kaikkia Potter -kirjoissa esiintyneitä loitsuja saa käyttää, muista kuitenkin ottaa huomioon, mitä kaikkia loitsuja hahmosi osaa ja pystyy tekemään! Sekä englanninkielisiä että suomenkielisiä loitsuja saa käyttää. Jos et muista tai tiedä sanaa johonkin loitsuun, jota tarvitset, voit keksiä sen itse, eli mitään loitsulistaa ei tarvitse opetella. Loitsuja on listattuna esim. Wikipediassa, jos haluat niihin tutustua.

Jos loitsit jonkun, niin muista tarpeen vaatiessa sanoa, mitä loitsu tekee. Jos sinut loitsitaan, etkä tiedä loitsun vaikutuksia, kysy.

Sanaton taikuus
Sanattoman loitsinnan teorian opettaminen aloitetaan Tylypahkassa 6. luokalla. Kuten kirjoista muistamme, ainoastaan luokka-asteen edistyneimmät oppilaat saivat tuloksia aikaan. Kyky tähän nimenomaiseen taikuuden haaraan kehittyy vain kokemuksen ja jatkuvien toistojen kautta. Monet velhot kykenevät elämänsä aikana vain muutamaan tiettyyn sanattomaan loitsuun, sillä taidon kehittäminen vie mittavasti aikaa ja viitseliäisyyttä, puhumattakaan keskittymisestä. Sodan aikana kuitenkin monet nuoremmat sotaan osallistuneet velhot oppivat pakon edestä sanattomia taistelu- ja puolustautumisloitsuja taistellessaan. Yksinkertaiset jokapäiväiset loitsut ovat helpompia sanattomasti, kun taas voimakkaampien loitsujen teho usein pienenee, kun ne tehdään sanattomasti – sanojen kanssa loitsuun on helpompi saada voimaa.

Pelissä saa käyttää sanattomia loitsuja, mutta pohtikaa mitä hahmonne osaa. Aikuiset osaavat enemmän, koska ovat harjaantuneempia, 6. luokkalaiset vähiten, koska ovat aloittaneet opiskelun vasta vähän aikaa sitten. Sanattomasti voi osata loitsuja, joita hahmo on käyttänyt elämässään paljon.

Intiimit tilanteet

Suudelmaa suulle voidaan kuvata kahdella eri tavalla, voit valita itsellesi mieluisamman. Ensimmäinen tapa on asettaa vastapuolen kanssa kämmenet yhteen ja suudella omaa kämmenselkää – tällöin voi helposti kuvata suudelman laatua. Toinen keino on hieroa nenänpäitä yhteen, tämä on taas helpompi tehdä nopeasti tai jos kädessä on vaikka tavaraa. Jos näet jonkun tekemässä jompaa kumpaa näistä, tarkoittaa se, että he suutelevat, eli reagoi sen mukaisesti. Pelaajat voivat suudella myös oikeasti, jos he ovat näin keskenään sopineet, mutta toista saa suudella oikeasti ainoastaan hänen suostumuksellaan (eli kysy ensin)!

Seksiä voidaan kuvata myös kahdella tapaa. Ensimmäinen on hieroa toisen hartioita kasvokkain – tällä tapaa voidaan sopia, että hahmot harrastivat seksiä ilman että siitä tarvitsee välttämättä mainita ääneen. Jos koette tarpeelliseksi, niin voitte myös pikaisesti off-gamena sopia, mitä tapahtui. Toisen hierominen takaapäin on ihan tavallista hierontaa, ei siis seksiä. Jos olette sisätiloissa, voi lisäksi myös kolistella seiniä tai sänkyä asiaan kuuluvan melun aiheuttamiseksi, ja sotkea vähän ulkonäköä.

Seksiä ja yleistä muhimista voidaan kuvata myös Ars amandi -menetelmällä, varsinkin jos haluatte tilanteesta intensiivisemmän. Ars amandissa kummatkin koskettelevat toistensa käsiä kyynärpäiden alapuolelta (kämmeniä, sormia, rannetta jne), ja kosketuksen laatu kuvaa tunteen ja hetken laatua, esim. hellä/kovemmat otteet. Tällä tapaa voidaan välittää paremmin tilanteen tunteita.

Kielet

Yleisesti suomi kuvaa pelissä sitä kieltä, mitä suurin osa hahmoista puhuu (esim. englanti). Jos jotkin hahmot puhuvat keskenään jotain muuta kieltä, täytyy heidän nostaa puheen ajaksi käsi sormet ristissä kasvojen viereen. Jos jokin kirje tai vastaava on kirjoitettu jollain muulla kuin yleisimmällä kielellä, täytyy se mainita kirjeen yläreunassa off-huomiona. Jos et osaa kyseistä kieltä, et voi lukea kirjoitusta, vaikka kirjoitukset ovat oikeasti suomeksi.

Metapelaus

Metapelaus tarkoittaa sitä, että pelaaja käyttää pelissä hyödyksi tietoa, jota hänen hahmonsa ei tiedä, mutta pelaaja itse tietää. Tämä on ehdottoman kiellettyä. Tähän on erityinen vaaraa esim. peleissä, joissa on mukana kirjoista tuttuja hahmoja. Eli pitäkää siis huoli, että toimitte vaan niiden tietojen mukaan, joita hahmollanne on. Esim. vaikka sinä tiedät, että Harrylla on kelmien kartta, hahmosi ei tätä välttämättä tiedä, joten et voi käyttää tietoa millään tavalla. Joskus metapelaamista tapahtuu vahingossa, mutta sitä pitää tietoisesti yrittää välttää – tämän vuoksi älkää esim. kertoko omien hahmojenne juonia ja salaisuuksia larppiin tulevalle kaverillenne.

Hahmon esittäminen

Harjoittele hahmosi kunnolla ulkoa. Ihan kaikkia pikku yksityiskohtia ei tarvitse muistaa, jos niitä tarvitsee, niin ne voi keksiä itse larpin aikana. Eläydy hahmoosi ja harjoittele vaikka kotona eleitä ja puhetyyliä. Larpin idea on hahmoon eläytyminen ja hänen päämääriensä mukaan toimiminen. Kaikilla on hauskempaa jos osaat eläytyä hahmoosi.

Yksi hahmolomakkeesi tärkeimmistä asioista on kontaktit. Opettele kontaktien nimet, sillä olisi aika noloa, jos hahmosi yhtäkkiä unohtaisikin pitkäaikaisen työtoverinsa tai parhaimman ystävänsä nimen. Tämän helpottamiseksi kaikille jaetaan larpin alussa nimilaput, jotta nimen voi luntata.

Mitä paremmin muistat ulkoa säännöt ja hahmon, sitä sujuvampaa ja helpompaa pelaaminen on kaikkien kannalta. Jos satutkin unohtamaan jotain, ei se ole niin vaarallista. Loppujen lopuksi määränpää on hauskanpito. Sinun ei kaikissa tilanteissa tarvitse välttämättä toimia juuri niin kuin hahmosi toimisi, jos sinulla on sille jokin selitys, esim. hetken hairahdus :D. Jos saat tällä tavalla pelistäsi mielenkiintoisempaa, niin siitä vaan. Hahmosi mielipiteet ja tavoitteet voivat muuttua larpin aikana; hahmokirjoitelma on vain lähtötilanne eikä sitä tarvitse seurata orjallisesti. Ota kuitenkin huomioon muiden peli: monet hahmollesi kirjoitetut tehtävät saattavat tuoda merkittävää lisäpelaamista toiselle hahmolle, joten hahmolomakkeen asioita on kuitenkin hyvä tehdä.

Lopuksi

Muista, että tämä on vain larppausta. Suomen lain noudattaminen ja maalaisjärjen käyttö on pakollista! Toisia pelaajia tai heidän omaisuuttaan ei saa vahingoittaa. Kaikilla on tarkoitus olla hauskaa. Tämä ei ole kilpailu, kenenkään ei ole tarkoitus voittaa. Hahmojen tavoitteetkin ovat vain sitä varten, että larpissa olisi tekemistä. Ei haittaa, vaikket koskaan saavuttaisi hahmosi tavoitteitta! Jos on tylsää pelissä, kannattaa vaikka möhliä hahmonsa kanssa: se voi tuoda paljonkin hauskuutta lisää peliin. Yrittäkää kuitenkin pitää pokka pelin aikana, vaikka meinaisi naurattaa kuinka paljon, nauraminen voi pilata tunnelman, jos kyseessä on tarkoitus olla vakava tilanne.

Larpin loputtua asioista voi ja kannattaakin sitten keskustella. Erityisesti jos jokin pelissä tapahtunut asia jäi kaivelemaan, niin tästä kannattaa ehdottomasti puhua asianomaisten kanssa, että se ei jää turhaan hiertämään välejä. Muista, että jos joku sanoi ja teki ilkeitä asioita hahmollesi larpin aikana, ei hän tarkoittanut niitä oikeasti – oikeasti kyseessä saattaa olla tosi mukava ihminen, eivätkä pelaajat usein ole ollenkaan sellaisia kuin hahmonsa.

Turvallista ja hauskaa larppausta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.